Nedělní STRÁNKA
z farnosti sv. Cyrila a Metoděje
18. října 2009
Zasvěcení
oltáře,výročí posvěcení kostela |
41/ 2009 |
Pořad bohoslužeb: |
|
Kostel sv. Cyrila a Metoděje: |
Ne: 09.00 h; 18.30 h
Po, St, Čt, Pá: 18.30 h |
Kaple sv. Karla Boromejského |
Út: 18.30 h (kromě prázdnin)
|
Kostel sv. Vojtěcha – Balkán
|
Ne: 10.30 h
St : 17.30 h; So: 17.30 h |
-------------------------------------------------------------------------------------------
Z nedělní liturgie:
Bože, tys chtěl přitáhnout
všechny lidi k svému Synu, který byl vyvýšen na oltář kříže. Naplň nebeskou
milostí své věřící, kteří ti zasvěcují tento oltář; a kdykoli se kolem něho
shromáždí, posiluj je svátostným pokrmem a působením svého svatého Ducha
upevňuj jejich jednotu, aby byli lidem tobě navždy zasvěceným.
1. čtení: Gn 28, 11-18
Jakub časně ráno vstal, vzal kámen, který měl pod hlavou, postavil ho
tam na památku a pomazal ho svrchu olejem.
Odpověď
k žalmu:
Do domu Hospodinova, půjdeme s radostí
2. čtení: Žid 13, 8-15
Skrze něho tedy podávejme Bohu stále oběť
chvály, to je ovoce rtů, které chválí jeho jméno.
Evangelium: Jan 4, 19-24
Samařská žena
řekla Ježíšovi: „Pane, vidím, že jsi prorok. Naši předkové uctívali Boha tady na
té hoře, a vy říkáte, ´(Jen) v Jeruzalémě je to místo, kde se má Bůh uctívat.“ Ježíš jí
odpověděl: „.... Ale nastává hodina – ano, už je tady - kdy opravdoví (Boží) ctitelé
budou Otce uctívat v duchu a v pravdě.“
25. října – neděle |
Misijní neděle – Sbírka na misie |
Obřad zasvěcení oltáře
Církevní otcové starověku na základě
úvah o Božím slově neváhali tvrdit, že Kristus tím, že obětoval sám sebe, je
obětí, knězem i oltářem.
Kristus, naše Hlava a náš Učitel, je
skutečným oltářem, proto i jeho učedníci jsou duchovními oltáři, na kterých se
Bohu přináší oběť svatě prožívaného života.
Ve všech kostelech je tedy oltář
„středem díkůvzdání, kterým je Eucharistie“; a k tomuto středu v určitém
smyslu směřují ostatní liturgické obřady církve. Protože se na oltáři slaví
Pánova památka a rozdílí se z něj věřícím
Pánovo tělo a krev, církevní spisovatelé jednoznačně potvrzují, že oltář je
znamení samého Krista; proto platí že: „oltář je Kristus.“
Obřady pomazání, okuřování, přikrytí
a osvětlení oltáře viditelně znázorňují neviditelné Boží působení, konané prostřednictvím
církve, která slaví božská mystéria, zvláště Eucharistii.
Pomazáním oltáře křižmem se oltář
stává znamením Krista, který je a také se nazývá v plném slova smyslu
„Pomazaný“; vždyť Otec jej pomazal Duchem Svatým a ustanovil nejvyšším Veleknězem,
aby na oltáři svého těla přinesl svůj život jako oběť za spásu všech.
Spalováním kadidla na oltáři se
naznačuje, že Kristova oběť, která se na něm tajemně neustále zpřítomňuje,
vystupuje k Bohu jako příjemná vůně; a také to, že modlitby věřících jsou
Bohu příjemné a vystupují až k Božímu trůnu.
Přikrytím oltáře se vyjadřuje, že
křesťanský oltář je místem Eucharistické oběti a Pánovým stolem ... Proto se oltář
připraví jako stůl obětní hostiny a slavnostně se ozdobí. To výrazně naznačuje,
že oltář je Pánovým stolem, okolo
kterého se radostně shromažďují všichni věřící, aby se posilnili tělem a
krví obětovaného Krista.
Osvětlením oltáře se připomíná, že
Kristus je „světlo k osvícení pohanům“ a církev toto světlo vyzařuje a
jejím prostřednictvím pak celá lidská rodina. (
Z Římského pontifikálu)
NEDĚLNÍ
STRÁNKA – týdeník farnosti sv. Cyrila a Metoděje v Praze 8 - Karlíně,
Křižíkova 57, 186 00 Praha
8 Karlín, tel. 224 815 953, číslo
účtu. 0194495856 / 0300
Stránku připravil. P.